Czas na smaki tradycji

4aef46379d8f06727867b287bf6f0da3Dzień dobry. Jest 5:00, a my od 4:00 już gotujemy się do pracy. Przedstawiam dziś pokrótce nowy autorski projekt – Smaki Tradycji​ © (i zapraszam zainteresowanych do polubienia). To stara, ale jednocześnie nowa inicjatywa, którą po latach pasji i    dopracowywania wyciągam ze starej, zabytkowej szuflady.

18968JAK TO SMAKUJE?

Zastanawialiście się kiedyś czym lubili posilić się dawni waleczni rycerze? Co na słynne obiady czwartkowe (w Polsce niestety w wersji szowinistycznej) jadał sam król Stanisław August Poniatowski i jego zacni (i często znudzeni) goście? Jakie desery królowały na zamku w Malborku? I – bliżej sielankowego klimatu naszego gospodarstwa – jak wyglądał jadłospis polskiego chłopa pańszczyźnianego? Et te cera, et te cera… Może jestem inna, ale ja TAK! Mnie ciekawość zjadała od dawna. Dlatego już dawno wpadłam na pomysł małego śledztwa kulinarnego i odkrywania tych dawnych smaków.

Z CZYM TO SIĘ JE?

stock-illustration-12613197-food-label-soupsSmaki Tradycji © to – jakkolwiek banalnie to brzmi – projekt moich marzeń i pasji. Do dobrego smaku i historii, ale też sztuki kulinarnej i ciekawostek – co w połączeniu daje smakowitą kuchnię dawną, pełną smaczków i zagadek. To nie tylko przepisy, ale też warsztaty żywej kuchni i historii, pozwalające naprawdę być bliżej i zasmakować w dawnych historiach i smakach. To wreszcie… jakkolwiek nieskromnie to brzmi – książka nie tylko kucharska i ebook, a być może jeśli będzie zainteresowanie i odpowiednie wsparcie – zgodnie z planem cykl tematyczny historycznych podróży po smakach. Momentami dosłownie – podróżny cykl. Ale o tym później. Jest także iskierka nadziei, że powstanie też apetyczne miejsce, serce tego projektu i tych smaków. Dziś właśnie jedziemy pełni nadziei je obejrzeć. Czekają nas trudne negocjacje i nie lada wyzwania na miejscu, więc kciuki mile widziane. Tak ma być i będzie mam nadzieję niebawem, bo taki jest plan i w tym roku zaczyna się iścić. Lubię marzyć, opracowywać wizje inne niż wszystkie, ale i solidnie planować oraz je wcielać w życie. To aktualnie największy i najbardziej złożony projekt mojego życia. Czuję wiele energii i pasji, ale też presji i ciężaru pewnych decyzji, zmian, wyzwań. Dlatego tym bardziej mam nadzieję, że to marzenie zainteresuje też innych – i dzięki temu zgodnie z planem w dużej mierze uda się je wkrótce zrealizować.

SKĄD POMYSŁ?

Zaczęło się w dzieciństwie, od starej XIX-wiecznej książki kucharskiej mojej prababci, którą i ja dostałam w spadku.
Pamiętam do dziś pasję w kuchni jaką zarażała moja prababcia i jej odważne, ale i tradycyjne smaki polskie, ukraińskie, rosyjskie. Pamiętam unoszące się zapachy wypieków i tradycyjnych win mojej mamy, które podbijały okoliczne podniebienia.
Pamiętam mój pierwszy kulinarny sukces i dumę mojej rodziny, gdy jako 5-latka upiekłam swoje pierwsze (zawodowe wręcz) napoleonki i tort.
Oprócz kartek naznaczonych czasem i kuchniami moich poprzedniczek, zawsze było w niej wiele dopisków i kartek. Naszych rodzinnych receptur i urozmaiceń dań tradycyjnych.
Po latach, tworząc własną kuchnię i dorzucając własne karty i dania. Wielu przepisów nie mogłam znaleźć i wiele czasu zajęło mi dojście do nich. Do dziś wiele z nich to owiane tajemnicą i wyszukane smaki przeszłości, które – jak wierzę, mogą zachwycać i dziś. Tak powstawała myśl by spisać je i przekazać dalej. Dla siebie, moich spadkobierczyń, ale i dla innych zainteresowanych kuchnią z pasją i historią w tle. Tak też powstała myśl by poza tradycyjnymi recepturami i odwzorowanie odnalezionych smaków pojawiły się ich wariackie – jako „wersja z ułańską fantazją”. Mam cichą nadzieję, że temat i książka znajdzie więcej ciekawskich amatorów kuchni dawnej. Pierwsze działania planowane są jeszcze w tym roku.
Jeśli szukacie ciekawej kuchni, to powinniście zaglądać i zasmakować w Smakach Tradycji. Smakowicie zapraszam.

#smakitradycji #kuchniadawna #kuchniahistoryczna #kulinaria #przepisy #warsztaty #książkakulinarna #ebook

#warsztatykulinarne #tradycja #historia #ciekawostki #dawnesmaki

Skomentuj

